sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Kauhusta kankeana

Jäinkö jyrän alle?

Perjantain dialyysi oli katastrofi.
Liian iso poisto, liian matala verenpaine, liian levottomat jalat, tuskainen kutina, värinä ja säpinä - koko vartalo, elimistö, kiireestä kantapäähän TULESSA. 

Huusin tuskasta, häiriköin koko osastoa, itkin ja vaadin lopettamista. Ei, eikai minua ole tuomittu kidutukseen? Eikö minulla ole oikeutta sanoa, milloin menee yli? Itkettää ja koskee vieläkin koko ihmisyyteen. EI, nyt saa riittää!

Kirjoitan kirjeen lääkärilleni ja ehdotan - ei en ehdota - vaadin seuraavaa:
1. hoidon pituus max 3 tuntia
2. minulla pitää olla oikeus lopettaa hoito kivun ollessa liian iso
3. jos hoito keskeytyy, sitä jatketaan seuraavana päivänä
4. suunnitellaan aikataulu niin, että hoitoa on viitenä päivänä viikossa 2,5h- 3h
5. saan tarvittessa lääkettä niin paljon kuin tarvitsen

Tärkeintä on, että olen itse asiantuntija omasta hoidosta ja kivusta!

2 kommenttia:

  1. Sinä voisit varmaan saada koneen kotiin ja tehdä hemopialyysin kotona. Silloin onnistuisi vaikka päivittäin. Tämä siis jos haluat ehdottomasti hemodialyysissa pysyä. Toisi vapauttakin aikatauluihin, koska voisit itse päättää milloin teet hoidon.

    VastaaPoista

Kommentoi aina, jos sait ajatuksia tekstistäni.
Niistä olen KIITOLLINEN!