torstai 11. lokakuuta 2012

Kiitokset kyydeistä ja kiitokset keskolaisille!

Olipa kiva käydä Oulussa Keskon vieraana. Nöyrin kiitoksin paljon viisaantuneena paluumatkalla.
Luentojen aiheena oli mestarimyyjäkoulutus opiskelijoille ja Venäjän kauppa. Esiintyjä valoitti rauta- ja elintarvikekaupan mahdollisuuksia Pietarissa ja Moskovassa. Päivä päättyi personal trainerin tsemppaukseen monipuoliseen liikuntaan.

Luennoilta jäi mieleen venäläisten vaatimus huippupalveluun ja heidän mielenkiintonsa näyttävään esillepanoon. Venäläiset haluavat palvelua. Kun he luottavat asiantuntijaan, hyvä asiakassuhde on mahdollinen. No, eikö suomalainen halua palvelua? Kuvitellaanko tukkuliikkeessä, ettei palvelua tarvita? Miten oikeasti on, olemmeko vain tottuneet ettemme sitä saa. Meidän on ollut pakko muuttua ja sopeutua kaupan tarjoaman mahdollisuuden mukaan.  

Ja lempiaiheeni: somistaminen. Miksi ihmeessä ihmiset jonottavat Stockmannin jouluikkunoita katsomaan? Miksi bongailemme ihmisten pihoja ja arvioimme niitä? Jouluvalojen aikaan, naapuruston pihat pisteytetään ja kävelylenkki kiertää mielenkiintoisimpien kautta. Minä haluaisin, että sesongit näkyvät kaupan sisääntuloaulassa ja jo parkkipaikalla. Talvella helposti tunnelmallisen miljöön voi luoda hyödyntäen lunta ja jäätä. Myös Keski-Euroopassa ja muissa Pohjoismaissa somistukseen satsataan enemmän kuin Suomessa. Onko se meillä iian kallista? Miksi visuaalisia elementtejä ei nähdä myyvänä markkinointina?

Miten se oikein menee? Kuka muokkaa kenenkin käyttäytymistä?  Itse ainakin haluan palvelua, heti ja luotettavasti, haluan asioida vain luotettavassa kaupassa, luottomyyjäni kanssa. Mutta kyllä haluan käydä myös estettisessä kaupassa, sesonkituotteet pitää löytyä helposti ja niiden on oltava mielenkiintoisesti esillä. Olisihan se mukavaa, jos rautakaupan parkkipaikalla olisi jättiläiskurpitsa, hyvin valaistuna ja vaijerista roikkuvien noitanukkejen ympäröimänä. Somisteiden pitäsi kuvata juuri oikeaa aikaa.

Ei minua haittaa, vaikka Rautakesko satsaisi Suomessakin palveluun ja somisteisiin, somistukseen, miljööseen, palvelumuotoiluun!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi aina, jos sait ajatuksia tekstistäni.
Niistä olen KIITOLLINEN!